Fakty i mity o obrocie nieruchomościami (skupujemy za gotówkę) ...
 
Obrót nieruchomościami w Polsce kształtuje Ustawa o gospodarce nieruchomościami i wyraźnie rozróżnia Przedsiębiorcę – czyli osobę fizyczną lub prawną prowadzącą działalność gospodarczą w tym zakresie od Pośrednika w obrocie nieruchomościami – osoby fizycznej, która odpowiada za tę usługę. Zawodowe wykonywanie usług pośrednictwa nieruchomości należy jeszcze dookreślić, gdyż na rynku funkcjonują różne pojęcia: agent, doradca czy pośrednik. Felietoniści prześcigają się w koloryzowaniu posługując się niejasnymi dla nich hasłami. Wyjaśniając, Agent to ktoś podlegający POŚREDNIKOWI – pomocnik do pracy, Doradca – tylko POŚREDNIK posiada uprawnienia doradzania w sprawach co do których posiada wiedzę i doświadczenie. Wyjaśniając zagadnienie – zawsze odpowiedzialny jest POŚREDNIK (pracujący z pomocnikami lub nie) to z tą osobą winien konsument współpracować! A konsumenci to ważne ogniwo wolnego rynku, to osoba nabywająca usługę lub towar. Jak w wielu krajach, tak w Polsce znajduje się pod szczególną ochroną. Wynika to najczęściej z faktu, że są słabszymi uczestnikami obrotu niż firmy. Ci drudzy stosują bowiem różne praktyki marketingowo-handlowe, które nie zawsze są jasne. Często również wpływają na Konsumenta i podejmowane przez niego decyzje, które ostatecznie są lub mogą być sprzeczne z jego interesami.
 
„Skupujemy za gotówkę”
 
Przyjęło się w praktyce rynkowej, że skupowanie to nabywanie własności rzeczy bezpośrednio od właścicieli. A wszyscy wiemy, że im trudniejszy rynek tym gorzej spieniężyć towar. W tym przypadku oferowany jest skup nieruchomości, co sugeruje naszej wyobraźni, że łatwo upłynnimy nasze prawa własności. Na co dzień, mówimy o skupie złomu lub samochodów lub runa leśnego. I nie ma w tym żadnego przekłamania, gdyż najważniejszym jest ustalenie pułapu cen w tych konkretnych rzeczy. Tyle, że wartości o których w takich przypadkach jest mowa są bardzo odległe od wartości nieruchomości. Skupowanie po wartościach rynkowych jest jak najbardziej właściwe. Jednakże, firmy nabywające w swoich reklamach prasowych nie informują Konsumentów wystarczająco by mogli świadomie podjąć decyzję.
 
Kolejnym punktem zainteresowania jest także – kto nam oferuje skup. Czy jest to firma zajmująca się obrotem w ramach nabywania wyłącznie dla siebie? Czy jest to przedsiębiorca, który pod przykrywką oferuje nam swoje usługi ? Pojawiające się „nowe hasło” w kalejdoskopie marketingowych chwytów, działa na wyobraźnię potrzebujących pilnie sprzedać jak mało co. Jeśli skupują nieruchomości - to za chwilę pozbędę się problemu! Niestety nikt nie prowadzi statystyk dla tych, co przyszli w odpowiedzi na hasło „skupujemy” , a wyszli z „usługą pośrednictwa w sprzedaży”. Iluż to już konsumentów dało się nabrać ?
 
Wyjaśniając : w ramach działalności gospodarczej przedsiębiorcy najczęściej rejestrują kilka segmentów, w tym pośrednictwo w obrocie nieruchomościami. Kupowanie – to nabywanie nieruchomości dla siebie (osoby fizycznej lub prawnej) przy udziale Notariusza. Pośrednictwo – to usługa polegająca na działaniu, wykonywaniu czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów na podstawie pisemnej umowy. Tym samym, oferowanie usług pośrednictwa w ramach skupowania nieruchomości jest nieetyczne i naganne. Brak świadomości Konsumenta, że pod szyldem „skupujemy” znajduje się firma oferująca usługi pośrednictwa, to reklama wprowadzająca w błąd.
 
Dostęp do informacji publikowanych na witrynach internetowych pozwala jednak dostrzec niuanse skupowania. Wśród tych publikacji publicznych czytamy między innymi, ze wartości nieruchomości pomniejszane są o : „dyskonto 30 %” , „koszty transakcji nabycia”, „prowizję agencyjną” lub „inne opłaty”. Zwracając uwagę na określenie „prowizja” trzeba zadać sobie pytanie „za co”? Pod tym pojęciem może kryć się wiele, w tym zapłata za pośrednictwo obrotu nieruchomości, co z kolei rodzi niezgodność z prawem. Pośrednictwo to wykonywanie usługi na rzecz innych osób i w tym przypadku skupowanie nie stanowi pośrednictwa, a wynagrodzenie się nie należy.
 
Domniemać należy, że prezentowane hasło faktycznie stanowić ma wabik dla tych, którzy w trudnych sytuacjach życiowych potrzebują usilnie rozwiązać swój problem. Ponieważ najczęściej dotyczy to Konsumentów, sprawa wygląda już dużo groźniej. Pod hasłem „skup” firmy oferują częściej usługi pośrednictwa niż faktyczne nabycie, gdyż w tych samych siedzibach prowadzą obie działalności. Kierując się innymi przesłankami niż wskazane w reklamach, osiągają inne skutki. Nie kupując oferują usługi wprowadzając Konsumenta w błąd.
 
 NPK - 66/2011
Nieruchmości CH Beck - styczeń/2011
 

SPON Pomorza i Kujaw
85-104 Bydgoszcz, ul. Batorego 2|tel./fax.: (+48) 52 321.09.75; gsm: (+48) 600 99.44.98 - biuro czynne od 11.00 - 15.00
Copyright © 1999-2009 SPONPK - Wszelkie prawa zastrzeżone
wykonanie serwisu: Arat Media